Μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού, οι εξελίξεις στην ασφαλιστική αγορά είναι μεγάλες. Δύο ασφαλιστικές εταιρείες κλείσανε και αρκετές συζητάνε για συγχωνεύσεις και εξαγορές. Τι κρύβεται όμως πίσω από όλα αυτά και γιατί φτάσανε σε αυτό το σημείο;
Χρειάζεται ο καταναλωτής να νιώθει τελικά ανασφάλεια;
Πολλά έχουν ειπωθεί με πολύπλοκους ασφαλιστικούς όρους για αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μία ιστορική αναδρομή με απλά λόγια.
Ας πάρουμε λοιπόν τα πράγματα με τη σειρά…
Η περίφημη οικονομική κρίση, κυρίως από το 2011 και έπειτα, επηρέασε όλους τους κλάδους και η αγορά αυτοκινήτου ήταν ένας από αυτούς.
Οι Έλληνες άρχισαν να αγοράζουν όλο και λιγότερα οχήματα ενώ παράλληλα πολλοί ιδιοκτήτες παρόπλισαν τα οχήματά τους λόγω του ακριβού κόστους συντήρησης και λειτουργίας (φόροι πολυτελείας, αυξήσεις στα καύσιμα, υψηλά τέλη κυκλοφορίας κτλ.) καταθέτοντας πινακίδες.
Η μείωση των οχημάτων στους δρόμους οδήγησε σε λιγότερα ατυχήματα και ζημιές, γεγονός που συνέβαλε στην αύξηση της κερδοφορίας των ασφαλιστικών εταιρειών.
Με τη σειρά της, αυτή η κερδοφορία έκανε τον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου πιο δελεαστικό με αποτέλεσμα την είσοδο πολλών εταιρειών με το καθεστώς ΕΠΥ (καθεστώς χαμηλής εποπτείας, έδρα σε χώρες με λιγότερες κεφαλαιακές υποχρεώσεις και λιγότερα λειτουργικά έξοδα πχ μισθοδοσίας).
Επιπλέον, η εμφάνιση των online υπηρεσιών σύγκρισης τιμών των ασφαλίστρων όπως το insurancemarket.gr καθώς και των direct (online) ασφαλιστικών καναλιών έκανε πολύ εύκολη για τους καταναλωτές την σύγκριση και αγορά των ασφαλιστικών υπηρεσιών και πακέτων με αποτέλεσμα να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των καταναλωτών που αλλάζουν ασφαλιστική εταιρεία ανάλογα με την καλύτερη τιμή που θα βρουν την ώρα της ανανέωσης του ασφαλιστηρίου τους!
Μη ξεχνάμε εξάλλου ότι η κρίση μας έκανε όλους πολύ περισσότερο συνειδητοποιημένους για το τι ξοδεύουμε!
Αυτός ο συνωστισμός σε μία ήδη πολυπληθή με ασφαλιστικές εταιρείες μικρή αγορά όπως η Ελλάδα (περίπου 40 ασφαλιστικές εταιρείες!) και η αύξηση των switchers (αυτών που δεν παραμένουν πιστοί σε μία ασφαλιστική εταιρεία), οδήγησαν σε μεγάλη αύξηση του ανταγωνισμού για το ποιος θα κερδίσει το μεγαλύτερο μερίδιο. Και όπου μεγάλη προσφορά και μικρή ζήτηση το αποτέλεσμα είναι ένα! Η μείωση τιμών!
Ξεκίνησε λοιπόν ένας «αιματηρός» πόλεμος μείωσης των ασφαλίστρων που έφτασαν έως και -40% με πρωταγωνιστές τις θυγατρικές των ξένων ομίλων.
Και εδώ τα πράγματα αρχίζουν και δυσκολεύουν….
Παρόλες τις μειώσεις, ο αριθμός το ανασφάλιστων οχημάτων συνεχίζει να κυμαίνεται μεταξύ 600.000 με 1.000.000 ενώ παράλληλα τα αυτοκίνητα που έχουν καταθέσει πινακίδες υπολογίζονται στις 800.000.
Επιπλέον, η υποχρεωτική εφαρμογή του Solvency II, της νέας οδηγίας φερεγγυότητας, υπολογίζεται ότι αυξάνει έως και 3 φορές τα κεφάλαια που πρέπει να διαθέτει μία ασφαλιστική εταιρεία.
Ο αυξημένος ανταγωνισμός και η αύξηση των κεφαλαιακών απαιτήσεων μοιραία επηρέασαν περισσότερο τις μικρές ασφαλιστικές εταιρείες με αποτέλεσμα πρόσφατα κάποιες να τα βρουν δύσκολα και να κλείσουν. Το καλό νέο είναι ότι οι εταιρείες αυτές επέδειξαν υγιή αντανακλαστικά εξασφαλίζοντας τους πελάτες τους.
Οι εξελίξεις λοιπόν καλά κρατούν και η μάχη θα παραμείνει σκληρή και ως προς τα μερίδια αγοράς και ως προς το ασφάλιστρο.
Ο πονοκέφαλος όμως των ασφαλιστικών εταιρειών είναι πλεονέκτημα για τον καταναλωτή ο οποίος βλέπει και θα συνεχίσει να βλέπει τα ασφάλιστρά του να μειώνονται!
Ενδεικτικά, το μέσο ασφάλιστρο το 2014 ενός οχήματος 1429cc (10 ίπποι) στην Αττική ήταν 196€ ενώ το 2016 έχει πέσει στα 119€, μείωση 40%!
Πλέον ο καταναλωτής έχει πολλές επιλογές και κυρίως έχει τη δυνατότητα της online σύγκρισης ώστε να μπορεί να βρει γρήγορα και εύκολα το καλύτερο ασφαλιστικό πακέτο με βάση την ηλικία του, τον τόπο διαμονής και φυσικά τα κυβικά του οχήματός του!