>

Ο Asfalistroulis σε καλωσορίζει!

Μέσα από το ιστολόγιο αναλαμβάνει να σε ενημερώσει για όλα τα νέα της ασφαλιστικής αγοράς, όλα τα ασφαλιστικά προγράμματα, καθώς και χρήσιμες συμβουλές και πληροφορίες για κάθε ασφαλιστικό θέμα.

Eurolife FFH: Ασφαλιστικά προγράμματα και λύσεις για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις

Αξία έχει να βλέπεις την επιχείρησή σου να μεγαλώνει με ασφάλεια - Ασφαλιστικά προγράμματα και λύσεις για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις από την Eurolife FFH

ΜΙΝΕΤΤΑ Ασφαλιστική: Νέες δωρεάν καλύψεις ασφαλιστηρίων συμβολαίων Κλάδου Αυτοκινήτου

Η Μινέττα Ασφαλιστική ανακοινώνει την ενσωμάτωση δύο νέων δωρεάν καλύψεων που προστίθενται άμεσα σε όλα τα ασφαλιστήρια συμβόλαια αυτοκινήτου

5 Ανακαινίσεις για την Ενεργειακή Αναβάθμιση της κατοικίας σας και τα κόστη τους

5 ιδέες ανακαίνισης για την ενεργειακή αναβάθμιση της κατοικίας σας

“Νοιάζομαι για το παιδί μου”: Πρόγραμμα για την ψυχική υγεία του παιδιού και της οικογένειας από NN Hellas και Ινστιτούτο Prolepsis

Το πρόγραμμα “Νοιάζομαι για το παιδί μου” από το Ινστιτούτο Prolepsis και την NN Hellas, αποσκοπεί στην προαγωγή της ψυχικής υγείας παιδιού και οικογένειας

Συνεταιριστική Ασφαλιστική: Στηρίζει το ερευνητικό έργο του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης

Η Συνεταιριστική Ασφαλιστική στηρίζει την ερευνητική ομάδα του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (Democritus Racing Team-DRT) και την εξέλιξη του μονοθεσίου της

Ευρωπαϊκή Πίστη: Νέα προγράμματα “Future Plan” και “Smart Invest” συνδεδεμένα με επενδύσεις

Μια νέα γενιά προγραμμάτων Ασφάλισης Ζωής, συνδεδεμένα με επενδύσεις (Unit Linked), τα οποία ανταποκρίνονται αποτελεσματικά τόσο στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών, όσο και στις σύνθετες χρηματοοικονομικές προκλήσεις, σχεδίασε και διαθέτει η Ευρωπαϊκή Πίστη

Interamerican: Επεκτείνεται στο χώρο της πρωτοβάθμιας Υγείας με νέο Medifirst στο Περιστέρι

Ένα νέο κέντρο πρωτοβάθμιας φροντίδας έρχεται να προστεθεί στο δίκτυο Υγείας Interamerican, 20 χρόνια μετά τα εγκαίνια του 1ου Μedifirst στον Άλιμο

3 Μαΐ 2022

Περισσότεροι οι τραυματισμοί για τους επιβάτες στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου

Επιβάτες, που ταξιδεύουν στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου, έχουν περισσότερους τραυματισμούς

Όλα τα σύγχρονα συστήματα παθητικής ασφάλειας ενός αυτοκινήτου, αλλά και οι κανονισμοί περί υποχρεωτικού εξοπλισμού εστιάζουν από τους κατασκευαστές στα μπροστινά καθίσματα και όχι τόσο στα πίσω.

Σήμερα τα μπροστινά καθίσματα διαθέτουν διάφορες ρυθμίσεις, μηχανικές και ηλεκτρικές, καθώς και ατομικά προσαρμόσιμα μαξιλάρια οσφυϊκής στήριξης. Για να διασφαλιστεί η απόλυτη ασφάλεια κατά τη διάρκεια πρόσκρουσης στο πίσω μέρος του καθίσματος υπάρχει το σύστημα WHIPS (Whiplash Protection System), όπου τη στιγμή της πρόσκρουσης, αυτή η ειδική δομή πλαισίου πλάτης κάμπτει προς τα πίσω προστατεύοντας τη σπονδυλική στήλη από τραυματισμούς.

Τα πίσω καθίσματα φαίνεται να παίζουν λιγότερο σημαντικό ρόλο στο πλαίσιο της ασφάλειας και της άνεσης ενός αυτοκινήτου. Διαθέτουν ζώνες ασφαλείας και προσκέφαλα, ενώ δεν υπάρχουν αερόσακοι και το μεγάλο ερώτημα είναι πως προστατεύονται οι επιβάτες στο πίσω μέρος της καμπίνας.

Μια ανάλυση των επιπτώσεων των μετωπικών ατυχημάτων που διεξήχθη από το Ινστιτούτο Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων στις ΗΠΑ, δείχνει ότι οι επιβάτες που ταξίδευαν στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου υπέστησαν τους περισσότερους τραυματισμούς.

Μια μελέτη μετωπικών ατυχημάτων που διεξήχθη στις Ηνωμένες Πολιτείες επίσης από το Ινστιτούτο Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων έδειξε ότι περισσότεροι από τους μισούς επιβάτες των πίσω καθισμάτων τραυματίστηκαν πιο σοβαρά από εκείνους στο μπροστινό μέρος. Οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι τα συστήματα παθητικής ασφάλειας για την προστασία των επιβατών στα μπροστινά καθίσματα έχουν αναπτυχθεί ταχύτερα σε σχέση με τα πίσω. Βελτιστοποιημένες ζώνες τσαλακώματος, αερόσακοι, νέα υλικά και νέου τύπου ζώνες συμβάλλουν στην μεγαλύτερη ασφάλεια για τα μπροστινά καθίσματα σε σχέση με τα πίσω καθίσματα που ακόμη δεν έχουν παρόμοια συστήματα ασφάλειας.

Το IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) που είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός των ΗΠΑ, ο οποίος χρηματοδοτείται από εταιρείες ασφάλισης αυτοκινήτων, σε συνεργασία με ένα νοσοκομείο στη Φιλαδέλφεια, ανέλυσε 117 τροχαία ατυχήματα ατόμων ηλικίας από 6 έως 92 ετών. Όλοι τους βρίσκονταν στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου κατά τη διάρκεια μιας μετωπικής σύγκρουσης. Τα ιατρικά αρχεία έδειξαν ότι ορισμένοι από τους τραυματισμούς που υπέστησαν οι επιβάτες προκλήθηκαν από τις ζώνες ασφαλείας που ασκούσαν υπερβολική πίεση στο στήθος. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν αποτέλεσμα της χρήσης των ζωνών, αλλά μάλλον της χρήσης μιας παλαιότερης έκδοσης ζώνης. Αποδεικνύεται ότι σε πολλά μοντέλα αυτοκινήτων, οι ζώνες ασφαλείας που χρησιμοποιούνται στα πίσω καθίσματα δεν διαθέτουν τους λεγόμενους περιοριστές τάσης για προστασία από τέτοιους τραυματισμούς, κάτι που είναι ήδη στάνταρ στα μπροστινά καθίσματα.

Οι ηλικιωμένοι είναι στην πραγματικότητα οι πιο ευάλωτοι σε τραυματισμούς λόγω πίεσης ζώνης. Τα οστά τους είναι πιο εύθραυστα, καθιστώντας τα πιο επιρρεπή σε κατάγματα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το IIHS εξέδωσε σύσταση ότι οι ηλικιωμένοι επιβάτες πρέπει να καταλαμβάνουν το μπροστινό κάθισμα εάν οι πίσω ζώνες ασφαλείας δεν είναι εξοπλισμένες με περιοριστή τάσης.

Τα παιδιά άνω των 13 ετών θα πρέπει να ταξιδεύουν στο πίσω κάθισμα, καθώς η πίσω περιοχή του οχήματος υπόκειται σε λιγότερη πίεση. Το πίσω κάθισμα είναι επίσης το ασφαλέστερο μέρος για τα παιδιά που ταξιδεύουν σε σωστά τοποθετημένα και ασφαλισμένα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου. Ένα καλά σχεδιασμένο πίσω κάθισμα αυτοκινήτου προσφέρει μέγιστη ασφάλεια. Ζώνες ασφαλείας, προσκέφαλα και σωστά διαμορφωμένα πίσω καθίσματα είναι υπεύθυνα για την προστασία των επιβατών. Το πίσω κάθισμα πρέπει να είναι σταθερά ενισχυμένο, να έχει επαρκές βάθος και χαρακτηριστική διαμήκη εσοχή στην άκρη, η οποία θα εμποδίζει τον επιβάτη να γλιστρήσει προς τα εμπρός σε περίπτωση πρόσκρουσης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ



EurolifePass: Η νέα ψηφιακή κάρτα που φέρνει όλες τις πληροφορίες ασφάλισης στο κινητό


Πρεμιέρα για την ψηφιακή κάρτα της Eurolife FFH που αποθηκεύεται εύκολα στο κινητό του χρήστη και δίνει πρόσβαση σε χρήσιμες πληροφορίες για τα συμβόλαιά του

Με στόχο να προσφέρει μια νέα εμπειρία εξυπηρέτησης στους ανθρώπους που την εμπιστεύονται, η Eurolife FFH παρουσιάζει το EurolifePass, την ψηφιακή κάρτα μέσω της οποίας οι πελάτες της μπορούν να έχουν συγκεντρωμένες όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που αφορούν τα συμβόλαιά τους στο κινητό τους τηλέφωνο. Για την εταιρεία, αξία έχει να βρίσκεται πάντα στο πλευρό των πελατών της, με λύσεις και προτάσεις που ενσωματώνουν σύγχρονες πρακτικές και τεχνολογίες.

Το EurolifePass χρησιμοποιείται όπως μια ψηφιακή ταυτότητα και είναι διαθέσιμο για έξι κατηγορίες ασφάλισης της Eurolife FFH: Όχημα, Υγεία, Κατοικία, Ζωή, Αποταμίευση/Επένδυση, Ομαδική Ασφάλιση. Χρησιμοποιώντας το EurolifePass, ο χρήστης μπορεί ανά πάσα στιγμή να αισθάνεται τη σιγουριά που χρειάζεται ότι ο έλεγχος βρίσκεται στα χέρια του, καθώς τα βασικά στοιχεία των συμβολαίων του (πρόγραμμα, αριθμός, τρέχουσα κατάσταση) είναι συγκεντρωμένα στη συσκευή του.

Η πρωτοποριακή αυτή πρωτοβουλία της Eurolife FFH κάνει σήμερα πρεμιέρα για όλους τους πελάτες της εταιρείας μέσω του EurolifeConnect. Το EurolifePass είναι διαθέσιμο για iOS Wallet και Google Pay, online και offline, εξασφαλίζοντας ότι οι χρήστες θα μπορούν να το αξιοποιούν ανεξαρτήτως της σύνδεσής τους στο Internet. Για να το προσθέσουν στο κινητό τους, αρκεί να ακολουθήσουν τα παρακάτω βήματα:

  • Βήμα 1ο: Ο χρήστης συνδέεται στο EurolifeConnect μέσω κινητού
  • Βήμα 2ο: Επιλέγει την περιοχή «Τα συμβόλαιά μου»
  • Βήμα 3ο: Για iOS συσκευές επιλέγει το εικονίδιο «Προσθήκη στο Apple Wallet». Για Android συσκευές το «G Pay Αποθήκευση στο τηλέφωνο»

Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία και τη χρήση του, κάθε φορά που επιθυμεί να κάνει χρήση του συμβολαίου του, αρκεί να επιλέξει το EurolifePass στο κινητό του και να δείξει στον συμβεβλημένο συνεργάτη τα στοιχεία του ή το QR code, μέσω του οποίου θα μεταφερθεί αυτόματα σε ιστοσελίδα με όλες τις πληροφορίες για το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του πελάτη. 

Σε συνδυασμό με το EurolifeConnect, η Eurolife FFH δίνει στους πελάτες της πρόσβαση σε ένα 360ο ψηφιακό οικοσύστημα, το οποίο έχει τις βάσεις του στην καινοτομία και την ευκολία χρήσης. Για την εταιρεία, αξία έχει οι πελάτες της να έχουν πρόσβαση στα συμβόλαιά τους τη στιγμή ακριβώς που τα χρειάζονται. Με το EurolifePass τους δίνει, με τρόπο απλό και ξεκάθαρο, πληροφορίες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που έχουν επιλέξει, ώστε να έχουν ανά πάσα στιγμή πλήρη εικόνα για τα συμβόλαιά τους.

Μέσα στο επόμενο διάστημα, η Eurolife FFH θα εμπλουτίσει το EurolifePass με νέες λειτουργικότητες, προκειμένου να προσφέρει μια ακόμα πιο ολοκληρωμένη εμπειρία εξυπηρέτησης στους ανθρώπους που την εμπιστεύονται.




2 Μαΐ 2022

Από 1η Ιουνίου η συνταγογράφηση ανασφαλίστων μόνο από γιατρούς δημόσιων δομών

Από την 1η Ιουνίου θα ισχύσει η συνταγογράφηση φαρμάκων, θεραπευτικών πράξεων και διαγνωστικών εξετάσεων στους ανασφάλιστους πολίτες, μόνο από ιατρούς δημόσιων Νοσοκομείων και δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

Οπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Υγείας ολοκληρώθηκε ο πίνακας εξαιρέσεων για τη συνταγογράφηση των ανασφάλιστων πολιτών, ο οποίος περιλαμβάνει παιδιά και εφήβους κάτω των 18 ετών, αιμοκαθαρόμενους και άτομα με βαριές αναπηρίες.

Μέχρι να εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση για τις εν λόγω εξαιρέσεις, οι ανασφάλιστοι θα μπορούν να απευθύνονται σε ιδιώτες ιατρούς για τη συνταγογράφηση τους.

ΑΠΕ-ΜΠΕ



Green NCAP : Η νέα βαθμολογία που αναδεικνύει τα καθαρά αυτοκίνητα


Με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν ολοένα και πιο αυστηρούς κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων, αλλά και με έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό οδηγών να ευαισθητοποιείται περισσότερο για το περιβάλλον, η νέα βαθμολογία Green NCAP δημιουργήθηκε για να αναδείξει τα καθαρά αυτοκίνητα και αυτά που είναι ενεργειακά αποδοτικά και επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον.

Όπως η αξιολόγηση ασφαλείας EuroNCAP, έτσι και η βαθμολογία Green NCAP χρησιμοποιεί ένα σύστημα αστεριών για να ενημερώνει τον πελάτη σχετικά με το πόσο το αυτοκίνητό του επιβαρύνει το περιβάλλον. Αυτή η κατάταξη με αστέρια καθορίζεται από τη δοκιμή «πράσινων» διαπιστευτηρίων, όπως η απόδοση καυσίμου ή ενέργειας και η παραγωγή εκπομπών ρύπων.

Ο Green NCAP είναι ένας νέος θεσμός αξιολόγησης οχημάτων που αποτελείται από ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, περιβαλλοντικές ενώσεις, αυτοκινητικά club, ομάδες καταναλωτών και πανεπιστήμια, που φιλοξενούνται κάτω από την ίδια στέγη υποστηριζόμενα από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων, το γνωστό EuroNCAP (European New Car Assessment Programme). Βασικός σκοπός είναι να αναδείξει τα αυτοκίνητα που είναι λιγότερο ρυπογόνα και είναι πιο αποδοτικά από πλευράς καυσίμων και ενέργειας. Παράλληλα, παρέχει στους καταναλωτές πληροφορίες σχετικά με τις επιδόσεις των αυτοκινήτων σε δοκιμές που υπερβαίνουν τις νομοθετικές απαιτήσεις και προδιαγραφές.

Αρχικά η αξιολόγηση Green NCAP περιλαμβάνει την κατανάλωση ενέργειας που χρησιμοποιείται κατά την οδήγηση (tank-to-wheel). Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου θα εξεταστεί και η παράμετρος στο σύνολο του κύκλου ζωής, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή του οχήματος και εκείνης που απαιτείται για την απόσυρση και ανακύκλωση των τμημάτων του.

Οι δοκιμές πραγματοποιούνται τόσο σε εργαστήριο όσο και στον δρόμο. Τα αυτοκίνητα δεν προέρχονται από τον κατασκευαστή για να μην υπάρξει περίπτωση αλλοίωσης ή παραποίησης των προδιαγραφών. Συνήθως είναι ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα με αρκετά χιλιόμετρα. Στο εργαστήριο, το αυτοκίνητο τοποθετείται σε ένα δυναμόμετρο πλαισίου και οδηγείται μέσω ενός καθορισμένου αριθμού μεταβαλλόμενων αντιστάσεων, με κάθε μία να αντιπροσωπεύει ένα πραγματικό σενάριο, όπως η οδήγηση στην πόλη. Ενώ αυτό συμβαίνει, τα καυσαέριά του αναλύονται για να καθοριστούν οι τύποι των ρύπων.



Εκτός από τις εργαστηριακές δοκιμές, μπορεί να πραγματοποιηθεί πραγματικό τεστ οδήγησης. Οι εκπομπές καυσαερίων συλλέγονται από φορητό εξοπλισμό που είναι τοποθετημένος στο αυτοκίνητο και στη συνέχεια αναλύονται. Η οδήγηση γίνεται τόσο στην πόλη όσο και στην ύπαιθρο και τον αυτοκινητόδρομο. Το αυτοκίνητο οδηγείται, επίσης, σε διαφορετικά στυλ, που κυμαίνονται από τη μεγιστοποίηση της απόδοσης έως τη μεγάλη επιτάχυνση και το φρενάρισμα.


Μόλις ολοκληρωθούν όλες οι δοκιμές, θα αναλυθούν τα αποτελέσματα και θα παραμετροποιηθούν ώστε να μεταφράζονται στο σύστημα υπογραφής αστεριών του NCAP. Με αυτόν τον τρόπο θα είναι εύκολο να διαβαστεί η βαθμολογία του αυτοκινήτου με μια ματιά.

Μέχρι τώρα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι για τους καταναλωτές η πιο «πράσινη επιλογή» αποτελώντας την καθαρότερη και πιο αποτελεσματική λύση. Ο Green NCAP θα συμπεριλάβει πολύ σύντομα στην αξιολόγησή του αντίστοιχες παραμέτρους, που θα έχουν να κάνουν με την αυτονομία αλλά και το ενεργειακό αποτύπωμα σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του οχήματος.

Ο θεσμός στοχεύει στην αξιολόγηση όσο το δυνατόν περισσότερων αυτοκινήτων. Επιλέγονται αυτοκίνητα που έχουν κάνει αρκετές εκατοντάδες ή και χιλιάδες χιλιόμετρα και όχι τα μηδενικά χιλιόμετρα των αυτοκινήτων των εταιρειών για να εξασφαλιστεί ότι οι βαλβίδες εξαγωγής κλείνουν σωστά, αλλά και ότι ο καταλύτης λειτουργεί αποτελεσματικά.

Τα αυτοκίνητα δοκιμάζονται σε ανεξάρτητα εργαστήρια, τα οποία δεν ανήκουν στους κατασκευαστές οχημάτων, αλλά σε οργανισμούς, όπως αυτοκινητιστικές οργανώσεις, λέσχες και πανεπιστήμια. Τα εργαστήρια βρίσκονται σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στη Μεγάλη Βρετανία, την Ισπανία, την Ελβετία, την Αυστρία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ολλανδία.

Οι «πράσινες» αξιολογήσεις περιλαμβάνουν και εδώ από 0 έως 5 αστέρια. Αυτά δηλώνουν:

5 αστέρια: Συνολικά εξαιρετική απόδοση, που δείχνει πολύ χαμηλή κατανάλωση καυσίμου ή ενέργειας και ταυτόχρονα εκπέμπει χαμηλούς ρύπους και αέρια θερμοκηπίου. Είναι καλά εξοπλισμένο με τεχνολογία μείωσης εκπομπών και εξοικονόμησης καυσίμου.

4 αστέρια: Συνολικά καλή περιβαλλοντική απόδοση. Είναι εξοπλισμένο με καλή τεχνολογία μείωσης των εκπομπών και εξοικονόμησης καυσίμου.

3 αστέρια: Μέση έως καλή συνολική απόδοση, αλλά εξοπλισμένο με τεχνολογία μείωσης των εκπομπών και τεχνολογία εξοικονόμησης καυσίμου, χωρίς να ξεπερνά τους ανταγωνιστές.

2 αστέρια: Ονομαστική συνολική περιβαλλοντική απόδοση χωρίς κάποια τεχνολογία μείωσης εκπομπών ή και εξοικονόμησης καυσίμου, αλλά με περιθώρια βελτίωσης.

1 αστέρι: Οριακή περιβαλλοντική απόδοση. Το μείγμα σχεδιασμού περιβαλλοντικών επιδόσεων που αποτελείται από την ελαχιστοποίηση των ρύπων, των αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας αφήνει σημαντικό περιθώριο για βελτιώσεις στον σχεδιασμό του συστήματος.

0 αστέρια: Η συνολική περιβαλλοντική απόδοση απλώς πληροί τα ελάχιστα περιβαλλοντολογικά πρότυπα, ενώ διαθέτει ξεπερασμένη τεχνολογία μείωσης των εκπομπών και εξοικονόμησης καυσίμου.

Τα μισά αστέρια χρησιμοποιούνται, επίσης, σε δοκιμές που πραγματοποιούνται από το 2020 και μετά. Αυτά ενισχύουν την αξιολόγηση του αυτοκινήτου αναδεικνύοντάς το από τον ανταγωνισμό, αλλά και για να ανταμείψει εν μέρει την προσπάθεια που γίνεται από την αυτοκινητοβιομηχανία.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Ο Κόσμος μας» στο Χώρο Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ»

«Ο Κόσμος μας», θα φιλοξενηθεί στο Χώρο Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ», το διάστημα από 3 έως 30 Μαΐου 2022

Ομαδική έκθεση, με τίτλο «Ο Κόσμος μας», θα φιλοξενηθεί στο Χώρο Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ», το διάστημα από 3 έως 30 Μαΐου 2022. Στην έκθεση συμμετέχουν είκοσι δύο καλλιτέχνες, αρκετά διαφορετικοί μεταξύ τους αλλά έχοντας ως κοινή αφετηρία τη μαθητεία τους κοντά στον σημαντικό καλλιτέχνη Γιώργο Ρόρρη, που ενώνονται ξανά για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους.

Ειδικότερα συμμετέχουν οι: Μαρίνα Βλαχάκη, Αγγελική Γαλανοπούλου, Φούλα Θαλασσινού, Κατερίνα Θεοδώρου, Πέγκυ Καλογεροπούλου, Λένα Καφαντάρη, Μάνος Κορδάκης, Τατιάνα Κωνσταντινίδου, Αγγελικη Λόη, Νεκτάριος Μαμάης, Ελένη Μαραγκουδάκη, Φλώρα Μάστρακα, Λιάνα Μέρμηγκα, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαριέττα Πεπελάση, Βάσω Ραγκούση, Μαρία Σιγάλα, Αναστασία Φλόκα, Ειρήνη Φλώρου, Γιούλη Φραντζέσκου, Μάνος Χαμηλάκης και Raphael Jacob.

«Είναι οι καλλιτέχνες που δημιουργούν μικρούς και περίκλειστους ονειρόκοσμους καλώντας τους θεατές να διαλέξουν και αυτοί με τη σειρά τους τον δικό τους», σημειώνει σχετικά η Ιστορικός Τέχνης Βένια Παστάκα, προσθέτοντας ότι η κύρια θεματική των περισσότερων καλλιτεχνών που συμμετέχουν είναι τοπία και νεκρές φύσεις, πορτρέτα και εσωτερικά δωματίων.

Σημειώνεται ότι ο Χώρος Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ» λειτουργεί τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα κατά της διασποράς της Covid-19.




1 Μαΐ 2022

Οξεία ηπατίτιδα στα παιδιά: τι ξέρουμε, τι προσέχουμε, τι κάνουμε


Δημήτρης Α. Κουντουράς MD, PhD, παθολόγος – ηπατολόγος, Ιατρικός Διευθυντής
Κέντρου Προληπτικής Ιατρικής και Μακροβιότητας, Όμιλος ΒΙΟΙΑΤΡΙΚΗ

Το Γραφείο Ασφαλείας Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου (UK Health Security Agency - UKHSA, κάτι σαν το δικό μας ΕΟΔΥ) που συνεργάζεται στενά με το Εθνικό Σύστημα Υγείας της Αγγλίας (NHS), από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και τις 21 Απριλίου 2022, κατέγραψε 114 περιπτώσεις οξείας ηπατίτιδας σε παιδιά ηλικίας μέχρι 16 ετών και κατά κύριο λόγο ηλικίας κάτω των 5 ετών.

Ως τέτοια περιστατικά θεωρήθηκαν όλα εκείνα που παρουσίασαν πολύ αυξημένα ηπατικά ένζυμα (τρανσαμινάσες > 500 IU/L). Κανένα από αυτά δεν οφείλονταν στους συνήθεις ιούς της ηπατίτιδας Α και Ε.

Τι ξέρουμε

Ελέγχθηκαν πολλά πιθανά παθογόνα αίτια. Σε 53 περιπτώσεις που ελέγχθηκαν για αδενοϊό, οι 40 ήταν θετικές. Η προκαταρκτική τυποποίηση του αδενοϊού ήταν σύμφωνη με τον τύπο 41F, αλλά και άλλοι τύποι αδενοϊού έχουν επίσης αναγνωριστεί. Η αλληλουχία ολόκληρου του γονιδιώματος από πολλαπλές περιπτώσεις είναι απαραίτητη.

Η κύρια υπόθεση επί του παρόντος είναι ότι η ηπατίτιδα συνδέεται με τον αδενοϊό. Ο μηχανισμός ηπατικής βλάβης μπορεί να προκαλείται από ιούς ή μπορεί να είναι ανοσοπαθολογικός. Υπάρχουν επίσης πολλοί ιοί που μπορούν να προκαλέσουν αρχικά μια κλινική εικόνα ιογενούς γαστρεντερίτιδας και στη συνέχεια, σε μικρό ποσοστό, ηπατική ανεπάρκεια, όπως οι αδενοϊοί. Ο αδενοϊός πάλι που έχει ανιχνευτεί στα παιδιά αυτά, είναι οπωσδήποτε ικανός να προκαλέσει ηπατίτιδα, αλλά δεν ανιχνεύτηκε σε όλα, παρά στο 80% περίπου.

Υπάρχει επίσης αξιοσημείωτη αύξηση της συχνότητας ανεύρεσης του αδενοϊού σε δεδομένα ρουτίνας εργαστηρίου, σε εντερικά δείγματα και για την ηλικιακή ομάδα 1 έως 4 ετών, ενώ επίσης υπάρχει έξαρση σε πολλές άλλες κοινές γαστρεντερικές και αναπνευστικές ιογενείς λοιμώξεις, πιθανώς λόγω αλλαγής στη συμπεριφορά και την ευαισθησία του πληθυσμού μετά από μια περίοδο χαμηλής επίπτωσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας (κάτι σαν επιδημιολογικό rebound).

Μπορεί επίσης να υπάρχει ένας συμπαράγοντας που προκαλεί πιο σοβαρή νόσηση σε μικρά παιδιά, όπως είναι επίσης πιθανό να υπάρχει αυξημένη ευαισθησία λόγω μειωμένης έκθεσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Εναλλακτικά, μπορεί να έχει εμφανιστεί ένα νέο στέλεχος αδενοϊού με αλλοιωμένα χαρακτηριστικά.

Το UKHSA έχει συγκαλέσει μια ομάδα εμπειρογνωμόνων από το NHS και ακαδημαϊκούς εταίρους για να διευθύνει μια ολοκληρωμένη έρευνα.

Στη χώρα μας δεν έχουν αναφερθεί ακόμη ανάλογα περιστατικά και δεν υπάρχει η δυνατότητα για παιδιατρική μεταμόσχευση. Οι ελληνικές υπηρεσίες συνεργάζονται με ανάλογα ευρωπαϊκά κέντρα, χωρίς να υπάρχει πρόβλημα στην εξυπηρέτηση ανάλογων περιστατικών. Ακόμη κι αν εκδηλωθεί παρόμοιο φαινόμενο στη χώρα μας, όπου βέβαια το Lockdown τηρήθηκε με αρκετά επιεικείς όρους, δεν αναμένεται ιδιαίτερα μεγάλη συχνότητα περιστατικών με οξεία ηπατική ανεπάρκεια.

Τι προσέχουμε


Το κλινικό σύνδρομο ξεκινά συχνά με συμπτώματα τύπου γαστρεντερίτιδας, ακολουθούμενα από την εμφάνιση ίκτερου. Στις σοβαρές περιπτώσεις, η χαρακτηριστικότερη διαταραχή της οξείας ηπατικής ανεπάρκειας στα παιδιά είναι η διαταραχή του επιπέδου συνείδησης, που λέγεται ηπατική εγκεφαλοπάθεια.
Η οξεία ηπατική ανεπάρκεια είναι το προχωρημένο στάδιο της οξείας ηπατίτιδας, που ακολουθεί τον ίκτερο, εντός μιας εβδομάδας (υπεροξεία), εντός τριών εβδομάδων (τυπική οξεία) και εντός τριών έως 26 εβδομάδων (υποξεία).

Τα συμπτώματα που πρέπει να κινητοποιήσουν τους γονείς είναι:

  • Επίμονος πυρετός, χωρίς διαγνωσμένη αιτία, μετά από γαστρεντερίτιδα
  • Ίκτερος (όταν το άσπρο του ματιού αποκτά κίτρινο χρώμα)
  • Υπέρχρωση των ούρων (ούρα σαν κονιάκ)
  • Αποχρωματισμός των κοπράνων (σαν στόκος)
  • Υπνηλία ή ατονία του παιδιού μετά από συμπτώματα γαστρεντερίτιδας κάποιων ημερών


Τι κάνουμε

Χρειάζεται επαγρύπνηση, αλλά σε καμία περίπτωση πανικός.

Δεν τρέχουμε στα επείγοντα των παιδιατρικών νοσοκομείων.
Δεν υποβάλλουμε τα παιδιά σε εργαστηριακές εξετάσεις χωρίς να τις έχει υποδείξει ο παιδίατρος. Οι τρανσαμινάσες, για παράδειγμα, μπορεί στην εργαστηριακή εξέταση να εμφανιστούν αυξημένες για πολλούς λόγους, χωρίς να παραπέμπουν σε ηπατίτιδα.
Συμβουλευόμαστε τον οικογενειακό παιδίατρο για οτιδήποτε μας προβληματίζει και ακολουθούμε τις συμβουλές του.



30 Απρ 2022

INTERLIFE Α.Α.Ε.Γ.Α.: Υψηλά Κέρδη, αύξηση Επενδύσεων, Ενεργητικού, Ιδίων Κεφαλαίων και Αποθεμάτων


Με θετικά πρόσημα στα κύρια Οικονομικά Μεγέθη έκλεισε η Χρήση του 2021 για την INTERLIFE A.A.Ε.Γ.Α.:
Υψηλά Κέρδη, αύξηση Παραγωγής Ασφαλίστρων, αύξηση Επενδύσεων, Ενεργητικού, Αποθεμάτων και Ιδίων Κεφαλαίων και υψηλοί Δείκτες Φερεγγυότητας χαρακτηρίζουν τα Αποτελέσματα του 2021, στη διάρκεια του οποίου η Εταιρεία, παρά τις δυσμενείς συνθήκες, επέδειξε ισχυρή θωράκιση, ευελιξία και στρατηγική διαρκούς αναβάθμισης Προϊόντων και Υπηρεσιών, ενώ ενίσχυσε την πολιτική Εταιρικής Διακυβέρνησης και Κοινωνικής Ευθύνης.

Αναλυτικότερα, τα βασικά Οικονομικά Μεγέθη της Εταιρείας, σύμφωνα με την Ετήσια Οικονομική Έκθεση που κοινοποιήθηκε στα Χρηματιστήρια Αθηνών και Κύπρου, έχουν ως εξής:

Τα Εγγεγραμμένα Ασφάλιστρα έφτασαν τα 74,82 εκατ. € έναντι 68,52 εκατ. € (+9,19%) της προηγούμενης Χρήσης (+5,89% ), ενώ τα Δεδουλευμένα Ασφάλιστρα έφτασαν τα 71 εκατ. € έναντι 66,98 εκατ. € (+5,89%).

Τα Κέρδη προ Φόρων ανέρχονται σε 18,12 εκατ. €, ενώ σωρευτικά τα συνολικά Κέρδη προ Φόρων της τελευταίας 5ετίας 2017-2021 ανέρχονται σε 94,20 εκατ. €.

Τα Ίδια Κεφάλαια ανήλθαν στα 122 εκατ. €. έναντι 109,7 εκατ. € το 2020 (+11,16%).

Το Ενεργητικό ανήλθε σε 273,81 εκατ. € έναντι 249,27 εκατ. € το 2020 (+9,85%)

Τα Αποθέματα αυξήθηκαν κατά 9,41% (137,40 εκατ. € έναντι 125,58 εκατ. € το 2020) με το Δείκτη Κάλυψης Αποθεμάτων να ανέρχεται στο 1,87.

Οι Επενδύσεις ανήλθαν σε 242,10 εκατ. € έναντι 229,30 εκατ. € το 2020 (+5,58%). Το Επενδυτικό Χαρτοφυλάκιο της εταιρείας ανερχόταν στις 31/12/2021 στα 242,10 εκατ. €, ενώ οι βασικές του τοποθετήσεις αφορούσαν: Ακίνητα 13%, εισηγμένες μετοχές 5 %, κρατικά & εταιρικά ομόλογα 30%, μερίδια αμοιβαίων κεφαλαίων 27%, προθεσμιακές καταθέσεις & διαθέσιμα χαρτοφυλακίων 25%.

Υψηλές παρέμειναν και οι επιδόσεις στους Δείκτες Φερεγγυότητας της Εταιρείας: Με βάση το εποπτικό πλαίσιο Solvency II, ο Δείκτης Ελαχίστου Κεφαλαίου Φερεγγυότητας (MCR) ανέρχεται στο 680% ενώ ο Δείκτης Απαιτούμενου Κεφαλαίου Φερεγγυότητας (SCR) ανέρχεται στο 170%.

Τέλος, το Διοικητικό Συμβούλιο θα προτείνει στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων της Εταιρείας, τη διανομή μερίσματος 0,12 ευρώ/μετοχή από τα Κέρδη της Χρήσης 2021.

Σε ό,τι αφορά την Παραγωγή Νέων Προϊόντων, το 2021, η Εταιρεία δημιούργησε το Πρόγραμμα Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης Diagnosis Care, το Πρόγραμμα Αστικής Ευθύνης Τεχνικών και το Πρόγραμμα Επαγγελματικής Αστικής Ευθύνης Ιδιοκτητών Λεωφορείων.

Στον τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, η INTERLIFE συνέχισε την υλοποίηση του Προγράμματος «προσφέρω …αλλιώς», στο πλαίσιο του οποίου στηρίζει την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης, το Σύλλογο Συνδρόμου Down Ελλάδος, την ΕΛΕΠΑΑΠ, τον Πανελλήνιο Σύλλογο Παραπληγικών Βορείου Ελλάδος, το Σύλλογο Εθελοντών Αιμοδοτών Καρπάθου, το Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού - ΚΜΟΠ (για το πρόγραμμα «Live Without Bullying»), την περιβαλλοντική Οργάνωση για την Άγρια Ζωή και τη Φύση Καλλιστώ, και αθλητικά Σωματεία και Ομίλους σε όλη την Ελλάδα, ενώ για άλλη μια χρονιά προχώρησε στην παροχή 4 τόνων τροφίμων σε Κοινωνικά Παντοπωλεία.

Αναλυτικές πληροφορίες για τα μεγέθη της INTERLIFE, στην Ετήσια Οικονομική Έκθεση εδώ.

29 Απρ 2022

Ολυμπία Οδός : Κυκλοφορία κατά το τριήμερο της Πρωτομαγιάς


Σε συνέχεια της μεγάλης εξόδου του Πάσχα, ξεκινά σήμερα το τριήμερο της Πρωτομαγιάς. Υπενθυμίζουμε τη δυνατότητα που έχουν όλοι να συμβουλεύονται τις εφαρμογές Πρόβλεψης Κυκλοφορίας και Τρέχουσας Κυκλοφορίας στους σταθμούς διοδίων Ελευσίνας και Ισθμού, ώστε να προγραμματίσουν το ταξίδι τους κατά το δυνατόν εκτός των ωρών αιχμής.

Προσοχή θα πρέπει να επιδεικνύουν οι οδηγοί στο ύψος του κόμβου Μεγάρων (ΧΘ 38,5-39,5), όπου βρίσκονται σε εξέλιξη έργα ανακατασκευής παλαιών τεχνικών του αυτοκινητοδρόμου.

Απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών

Σύμφωνα με την ΚΥΑ 1971/20.4.2022 ισχύει απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων άνω των 3,5 τόνων στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Κορίνθου - Πατρών, και συγκεκριμένα από τα διόδια Ελευσίνας μέχρι τα διόδια Ρίου κατά τις ημέρες εξόδου και επιστροφής, ως εξής:

Στο ρεύμα εξόδου (προς Πάτρα):
- Παρασκευή 29 Απριλίου 2022, 16:00-22:00
- Σάββατο 30 Απριλίου 2022, 08:00-13:00

Στο ρεύμα εισόδου (προς Αθήνα):
- Δευτέρα 2 Μαΐου 2022, 16:00-23:00

Καλές και ασφαλείς διαδρομές !

27 Απρ 2022

Η Τροχαία βεβαίωσε 31.978 παραβάσεις κατά την διάρκεια του Πάσχα

Αυξημένα μέτρα τροχαίας εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου του Πάσχα (15 - 25 Απριλίου 2022), στο πλαίσιο του επιχειρησιακού σχεδιασμού της Διεύθυνσης Τροχαίας Αστυνόμευσης του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, με σκοπό την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών και την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων.

Στο πλαίσιο αυτό, συγκροτήθηκαν 5.331 συνεργεία τροχονομικών ελέγχων, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε 139.024 οχήματα και βεβαιώθηκαν συνολικά 31.978 παραβάσεις, ως ακολούθως:

Υπερβολική Ταχύτητα

7.889

Mη χρήση ζώνης ασφαλείας

848

Παραβάσεις Μέθης

737

Μη χρήση κράνους

730

Παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ)

583

Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα

360

Χρήση κινητών τηλεφώνων

266

Παραβίαση ερυθρού Σηματοδότη

237

Αντικανονικοί ελιγμοί

175

Κίνηση στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.)

132

Αντικανονικό Προσπέρασμα

123

Παραβίαση προτεραιότητας

54

Mη χρήση παιδικών καθισμάτων

29

Κίνηση στην αριστερή λωρίδα

13

Λοιπές παραβάσεις

19.802

Σύνολο Παραβάσεων

31.978

Τα μέτρα θα συνεχιστούν με την ίδια ένταση εν όψει και της εορταστικής περιόδου της Πρωτομαγιάς, με στοχευμένο σχεδιασμό ο οποίος περιλαμβάνει:

  • Αστυνόμευση του οδικού δικτύου κατά τομείς, βάσει των ιδιαίτερων κυκλοφοριακών συνθηκών κάθε περιοχής
  • Αυξημένη αστυνομική παρουσία και στοχευμένη αστυνόμευση στα σημεία του οδικού δικτύου, όπου παρατηρείται συχνότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων.
  • Αυξημένα μέτρα τροχαίας στις εισόδους-εξόδους μεγάλων αστικών κέντρων, όπου παρατηρείται μεγάλη κίνηση οχημάτων.
  • Ρύθμιση της κυκλοφορίας με πεζούς τροχονόμους, σε βασικές διασταυρώσεις, για την αποφυγή κυκλοφοριακής συμφόρησης.
  • Συγκρότηση συνεργείων γενικών και ειδικών τροχονομικών ελέγχων, εστιάζοντας την προσοχή στη βεβαίωση επικίνδυνων παραβάσεων (υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αντικανονικό προσπέρασμα, κ.λπ.), καθώς και παραβάσεων που βάσει στατιστικών στοιχείων ευθύνονται για την πρόκληση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων (χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση).
  • Αυξημένα μέτρα τροχαίας σε χώρους όπου παρατηρείται μαζική συγκέντρωση επιβατών (αεροδρόμια, λιμάνια, σταθμοί, κ.λ.π.)
  • Κατά τόπο κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, στις οποίες θα πραγματοποιηθούν εορταστικές εκδηλώσεις.
  • Παρουσία τροχονόμων στους Σταθμούς Διοδίων της Χώρας για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας, την ενημέρωση και την παροχή συμβουλών στους οδηγούς και τους συνεπιβάτες.
  • Ενημέρωση των πολιτών μέσω των Υπηρεσιών Επικοινωνίας, σε κάθε περίπτωση που καθίσταται αναγκαία η ευρεία πληροφόρηση του κοινού για την ύπαρξη τυχόν κυκλοφοριακών και άλλων προβλημάτων.

Καθ’ όλη τη διάρκεια εφαρμογής των μέτρων, θα βρίσκονται σε αυξημένη επιχειρησιακή ετοιμότητα τόσο το προσωπικό όσο και τα μέσα της Ελληνικής Αστυνομίας, κυρίως των Υπηρεσιών Τροχαίας Αστυνόμευσης. Συγκεκριμένα, θα διατεθούν περιπολικά, μοτοσικλέτες και συμβατικά οχήματα, με το ανάλογο προσωπικό και εξοπλισμό για την αποτελεσματική αστυνόμευση του οδικού δικτύου της χώρας.

Επιπρόσθετα, κατά την εορτή της Πρωτομαγιάς, θα ισχύσει απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών μεγίστου επιτρεπόμενου βάρους άνω των 3,5 τόνων.

Υπενθυμίζεται ότι η σωστή οδική συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτύου και η τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας είναι βασικές προϋποθέσεις, τόσο για την ασφαλή μετακίνηση, όσο και για την αποφυγή των τροχαίων ατυχημάτων.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.

Οδηγώ με Ασφάλεια σημαίνει:

  • Μαθαίνω και εφαρμόζω τον Κ.Ο.Κ.
  • Δεν οδηγώ όταν έχω καταναλώσει οινοπνευματώδη ποτά.
  • Σέβομαι τα όρια ταχύτητας.
  • Δεν κάνω αντικανονικά προσπεράσματα.
  • Δεν παραβιάζω τον κόκκινο σηματοδότη.
  • Σταματώ στο STOP και δίνω προτεραιότητα.
  • Δίνω προτεραιότητα στους πεζούς και στα άτομα με ειδικές ανάγκες.
  • Σέβομαι τα σήματα και τις υποδείξεις των τροχονόμων.
  • Φορώ πάντοτε ζώνη ασφαλείας.
  • Τοποθετώ τα παιδιά στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου και τους φορώ ζώνη ασφαλείας.
  • Σε περίπτωση που οδηγώ ή είμαι συνεπιβάτης σε μοτοσικλέτα φορώ πάντα κράνος.
  • Πριν ξεκινήσω για ταξίδι ελέγχω το όχημα που θα οδηγήσω.

Για περισσότερες χρήσιμες συμβουλές στον τομέα πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων και οδικής ασφάλειας, οι πολίτες μπορούν να επισκέπτονται τον ιστότοπο της Ελληνικής Αστυνομίας www.hellenicpolice.gr 



Άσκηση & Άθληση μετά από λοίμωξη με COVID-19


Γράφει ο
Νίκος Δ. Γεωργακόπουλος
Επεμβατικός Καρδιολόγος- Ηλεκτροφυσιολόγος
Επιστημονικός Συνεργάτης ΥΓΕΙΑ


Η νόσος COVID-19 προκαλείται από τον κορωνοϊό SARS-CoV-2. Ο ιός αυτός έχει στην επιφάνειά του την πρωτεΐνη-ακίδα (Spike ή S πρωτεΐνη, που δίνει και τη χαρακτηριστική μορφή κορώνας στον ιό) η οποία προσκολλάται, όπως το κλειδί στην κλειδαριά, σε μια πρωτεΐνη- υποδοχέα η οποία βρίσκεται στην επιφάνεια των κυττάρων του οργανισμού και ονομάζεται Μετατρεπτικό Ένζυμο της Αγγειοτενσίνης 2 (ACE 2). Μετά την προσκόλληση ο ιός εισέρχεται στα κύτταρα όπου αρχίζει να πολλαπλασιάζεται, προκαλώντας τη νόσο COVID-19.

Ο νέος κορωνοϊός προσβάλλει κυρίως το αναπνευστικό σύστημα προκαλώντας λοίμωξη του ανώτερου αναπνευστικού. Όταν η λοίμωξη επεκταθεί στους πνεύμονες μπορεί να εξελιχθεί σε μια σοβαρή αναπνευστική νόσο που ονομάζεται Οξύ Αναπνευστικό Σύνδρομο (SARS).

Covid-19 & καρδιά

Ο νέος κορωνοϊός προσβάλλει όμως συχνά και την καρδιά. Οι υποδοχείς ACE 2, τους οποίους χρησιμοποιεί ο ιός για να προσκολληθεί στη μεμβράνη των κυττάρων, υπάρχουν σε αφθονία στην επιφάνεια των κυττάρων της καρδιάς και ο ιός μπορεί να τους χρησιμοποιήσει για να εισέλθει στα καρδιακά κύτταρα και να προκαλέσει φλεγμονή της καρδιάς που ονομάζεται μυοκαρδίτιδα.

Καρδιακή βλάβη μπορεί να προκληθεί όμως και έμμεσα καθώς στις περιπτώσεις γενικευμένης λοίμωξης COVID-19 η καρδιά υποβάλλεται σε υπερβολικό stress καθώς πρέπει να επιτελέσει αυξημένο έργο, συχνά σε συνθήκες χαμηλού οξυγόνου λόγω και της αναπνευστικής νόσου που συνυπάρχει, μέσα σε ένα περιβάλλον τοξικών ουσιών που βρίσκονται στην κυκλοφορία λόγω της σοβαρής φλεγμονής. Οι παράγοντες αυτοί έχουν σαν τελικό αποτέλεσμα την πρόκληση καρδιακού τραύματος ή ακόμη και ισχαιμίας ή εμφράγματος.

Καρδιαγγειακό Σύστημα μετά από COVID-19

Καρδιακή βλάβη είναι πιο πιθανή στις περιπτώσεις σοβαρής νόσου COVID-19. Σπανιότερα ωστόσο έχει αναφερθεί καρδιακή συμμετοχή και σε ήπιες μορφές της νόσου ή και σε ανθρώπους τελείως ασυμπτωματικούς.

Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι έχουν ιστορικό νόσου COVID-19, προκύπτει συχνά το ερώτημα: Έχω περάσει το νέο κορωνοϊό, μπορώ να αθληθώ;

Covid-19 & άθληση

Όσοι ασκούνται συστηματικά και οι αθλητές γενικά δεν ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου για σοβαρή νόσο COVID-19. Υπάρχουν ωστόσο αρκετές αναφορές αθλούμενων οι οποίοι, μετά από COVID-19, εμφανίζουν για εβδομάδες επίμονα, υποτροπιάζοντα συμπτώματα όπως βήχα, ταχυκαρδία και έντονη κόπωση.

Από περιπτώσεις μεμονωμένων αθλητών ή και ολόκληρων αθλητικών ομάδων που προσβλήθηκαν από το νέο κορωνοϊό γνωρίζουμε ότι οι περισσότεροι παραμένουν ασυμπτωματικοί ή αναπτύσσουν ήπια συμπτώματα, αν και έχουν αναφερθεί και σοβαρές λοιμώξεις COVID-19 σε αθλητές.

Μελέτες που έγιναν σε αθλητές και αθλητικές ομάδες στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γερμανία έχουν δείξει ότι σε ένα -κατά κανόνα μικρό- αριθμό περιπτώσεων οι αναρρώσαντες αθλητές από COVID-19 μπορεί να παρουσιάζουν καρδιακή βλάβη, όπως προκύπτει από τη μέτρηση στο αίμα των επιπέδων της Τροπονίνης (hs-cTn), μιας ουσίας η οποία αυξάνεται σε περιπτώσεις καρδιακού τραύματος. Παρόμοια ευρήματα έχουν προκύψει και με τη χρήση Μαγνητικής Τομογραφίας Καρδιάς (cMRI). Είναι σημαντικό να εντοπιστούν όλοι οι αναρρώσαντες από το νέο κορωνοϊό που παρουσιάζουν καρδιακή βλάβη και επιθυμούν να επιστρέψουν σε άσκηση και άθληση ώστε να τους δοθούν οι κατάλληλες οδηγίες και να παρακολουθηθούν με τρόπο που θα επιτρέψει την ασφαλή επιστροφή τους στην άσκηση.

Στο πλαίσιο αυτό έχουν δημοσιευτεί από τις Καρδιολογικές Εταιρείες τόσο της Ευρώπης όπως και της Αμερικής συστάσεις σχετικά με τον έλεγχο και παρακολούθηση όσων ανάρρωσαν από COVID-19 και επιθυμούν να αθληθούν.

Οδηγίες για επιστροφή στην άσκηση μετά από λοίμωξη COVID-19.

  • Όσοι ήταν τελείως ασυμπτωματικοί (και ανακάλυψαν ότι είναι θετικοί στο νέο κορωνοϊό σε τυχαίο έλεγχο) ή ήταν ελάχιστα συμπτωματικοί (πυρέτιο <38 0C, ήπια αδυναμία ή κεφαλαλγία για λιγότερο από 48 ώρες) αφού συμπληρώσουν το συνιστώμενο διάστημα απομόνωσης, μπορούν να επανέλθουν σε πρόγραμμα άσκησης και άθλησης σταδιακά, χωρίς την ανάγκη να εξεταστούν καρδιολογικά και αυτό γιατί η πιθανότητα καρδιακής βλάβης στην ασυμπτωματική ή ελάχιστα συμπτωματική COVID-19 είναι εξαιρετικά μικρή. Ωστόσο, σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων κατά την άσκηση (πόνος στο στήθος, έντονη δύσπνοια, βήχας, ζάλη, αδυναμία) ο ασκούμενος θα πρέπει να αναζητήσει καρδιολογική εκτίμηση.
  • Όλοι οι υπόλοιποι αναρρώσαντες από COVID-19, όσοι δηλαδή είχαν ήπια (αλλά διάρκειας μεγαλύτερης των 2 ημερών), μέτρια ή σοβαρά συμπτώματα λοίμωξης, αφού αναρρώσουν, θα πρέπει να εκτιμηθούν από Καρδιολόγο αν επιθυμούν να συμμετέχουν σε πρόγραμμα άσκησης ή άθλησης. Ιδιαίτερα για όσους είχαν διάρκεια νόσου μεγαλύτερη από μια εβδομάδα ή χρειάστηκε να νοσηλευτούν η καρδιολογική εξέταση είναι απαραίτητη για να αποκλειστεί πιθανή καρδιακή βλάβη από την COVID-19, ώστε να μπορούν να επιστρέψουν με ασφάλεια σε αθλητικές δραστηριότητες.

Ο βασικός καρδιολογικός έλεγχος περιλαμβάνει, εκτός από την κλινική εξέταση, τη διενέργεια Ηλεκτροκαρδιογραφήματος και Υπερηχογραφήματος (Triplex) καρδιάς.

Περαιτέρω εξειδικευμένες διαγνωστικές εξετάσεις θα πρέπει να εξατομικεύονται με βάση τα κύρια ενοχλήματα των εξεταζόμενων.

Όσοι αναφέρουν συμπτώματα ταχυκαρδίας ή αισθήματος παλμών θα πρέπει να εξετάζονται για πιθανές αρρυθμίες με τοποθέτηση 24ωρης ηλεκτροκαρδιογραφικής καταγραφής (Holter), ενώ όσοι παρουσιάζουν δύσπνοια ή κόπωση προσπάθειας θα πρέπει να υποβάλλονται σε καρδιοαναπνευστική δοκιμασία κόπωσης για εκτίμηση της καρδιακής αλλά και της αναπνευστικής λειτουργίας. Παρόμοια συμπτώματα μπορεί να παρουσιαστούν και από μυοκαρδίτιδα μετά από COVID-19 και η μέτρηση της καρδιακής Τροπονίνης είναι μια απλή και εύκολη εξέταση που μπορεί να συνεισφέρει στη διάγνωση της μυοκαρδίτιδας.

Εάν υπάρχουν συμπτώματα στηθάγχης και πόνου στο στήθος μπορεί να χρειαστεί η διενέργεια αξονικής στεφανιογραφίας ώστε να αποκλειστούν στενώσεις ή και θρόμβοι στις στεφανιαίες αρτηρίες της καρδιάς καθώς η λοίμωξη COVID-19 σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει σε έξαρση της στεφανιαίας νόσου ή στη δημιουργία θρόμβων στις στεφανιαίες αρτηρίες της καρδιάς

Κομβικό ρόλο στην εκτίμηση της καρδιακής λειτουργίας μετά από λοίμωξη COVID-19 έχει η Μαγνητική Τομογραφία Καρδιάς (cMRI) η οποία συνιστάται ιδιαίτερα σε όσους είχαν έντονα συμπτώματα κατά τη νόσηση από COVID-19 ή χρειάστηκε να νοσηλευτούν και επιθυμούν να ασκηθούν, και ασφαλώς σε όσους πρόκειται να αθληθούν σε έντονο, ανταγωνιστικό επίπεδο. Η μαγνητική τομογραφία προσφέρει εξαιρετικά λεπτομερή απεικόνιση του καρδιακού μυός και μπορεί να αποκαλύψει περιπτώσεις ακόμα και ήπιας ή περιορισμένης μυοκαρδιακής φλεγμονής. Η παρουσία καρδιακής βλάβης μπορεί να οδηγήσει σε αδυναμία της καρδιάς να ανταποκριθεί στο αυξημένο έργο της άσκησης αλλά και στην εμφάνιση απειλητικών για τη ζωή καρδιακών αρρυθμιών. Σε περίπτωση διάγνωσης τέτοιας βλάβης, ο ασκούμενος θα πρέπει να απέχει από αθλητικές δραστηριότητες μέχρι η καρδιά να επουλωθεί πλήρως. Το διάστημα αυτό μπορεί να διαρκέσει από λίγες εβδομάδες έως 6 μήνες.

Συμπεράσματα

  • Για την ασφαλή επιστροφή στην άσκηση και άθληση μετά από λοίμωξη COVID-19 σημαντικό ρόλο έχει η σωστή καρδιολογική εκτίμηση, ιδιαίτερα σε όσους είχαν συμπτωματική ή σοβαρή νόσο. Η επιστροφή στην άσκηση είναι ασφαλής όταν οι εξετάσεις όπως το Ηλεκτροκαρδιογράφημα και το Υπερηχογράφημα Καρδιάς είναι φυσιολογικές, δεν υπάρχουν ενδείξεις καρδιακής φλεγμονής και δεν καταγράφονται αρρυθμίες.
  • Επί υποψίας συνεχιζόμενης καρδιακής βλάβης, η Μαγνητική Τομογραφία Καρδιάς προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες στη διάγνωση και παρακολούθηση όσων ανάρρωσαν από COVID-19 ώστε αυτοί να επιστρέψουν με ασφάλεια στην αγαπημένη τους αθλητική δραστηριότητα όταν η καρδιά θα είναι απολύτως υγιής.

Νικόλαος Γεωργακόπουλος | Νοσοκομείο ΥΓΕΙΑ (hygeia.gr)