Σύμφωνα με το άρθρο 81 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας: "Οι τρoχoί των μηχανoκίνητων oχημάτων, των ρυμoυλκoύμενων, των μoτoπoδηλάτων και των πoδηλάτων επιβάλλεται να φέρoυν ελαστικά με ή χωρίς αερoθάλαμo ή άλλα ελαστικά ανάλoγης απoτελεσματικότητας πoυ να είναι σε τέτoια κατάσταση, ώστε να εξασφαλίζoνται oι συνθήκες ασφάλειας και η πρόσφυση, ακόμη και επί υγρoύ oδoστρώματoς... Mε απόφαση τoυ Yπoυργoύ Mεταφoρών και Eπικoινωνιών καθoρίζεται τo, για κάθε τύπo ελαστικoύ, ελάχιστo επιτρεπόμενo πάχoς πρoεξoχών τoυ πέλματoς, κάτω από τo oπoίo, εξαιτίας έλλειψης επαρκoύς ικανότητας πρόσφυσης, απαγoρεύεται για λόγoυς ασφάλειας η περαιτέρω χρήση τoυ ελαστικoύ αυτoύ. Τα αυτοκίνητα οχήματα εκτός των δίτροχων μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με έναν εφεδρικό τροχό".
Ο ρόλος των ελαστικών του αυτοκινήτου για την ασφάλεια των επιβαινόντων, αλλά και των λοιπών χρηστών της οδού είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη διατήρηση της πορείας του οχήματος. Άλλωστε η πλειοψηφία των δυνάμεων που καθορίζουν την κίνηση και την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου αναπτύσσονται ανάμεσα στα ελαστικά και το οδόστρωμα.
Με τον όρο πρόσφυση των ελαστικών (traction) νοείται το σύνολο της δύναµης που οι τροχοί δύνανται να εφαρµόσουν στο οδόστρωμα, ώστε να αλλάξει ή να διατηρηθεί η κινητική κατάσταση του οχήµατος. Αποτελεί έναν τομέα που τα τελευταία χρόνια έχει απασχολήσει εντατικά τα ΙΤ των μεγάλων εταιρειών κατασκευής ελαστικών, ακριβώς λόγω της επίδρασης στην ασφάλεια των μεταφορών.
Όταν αναφερόμαστε στο ανάγλυφο των ελαστικών, αναφερόμαστε στις αυλακώσεις που διαθέτει το πέλμα των ελαστικών, το οποίο ποικίλλει ανάλογα με τον κατασκευαστή και το είδος του ελαστικού. Ο λόγος ύπαρξης των αυλακώσεων σχετίζεται με την παροχέτευση του νερού, όταν το όχημα κινείται σε βρεγμένο δρόμο, προς αποφυγή της υδρολίσθησης. Ένα ταλαιπωρημένο λάστιχο επιτυγχάνει μικρή πρόσφυση, με αποτέλεσμα το όχημα που το φορά να διατρέχει μεγαλύτερο κίνδυνο, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που υφίσταται χαμηλός συντελεστής πρόσφυσης, λόγω και άλλων παραγόντων, όπως η ποιότητα του δρόμου, η παρουσία κάποιον παραγόντων στο οδόστρωμα (πάγος, λάδια λάσπες κλπ).
Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε ότι το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάθος πέλματος στα ελαστικά αυτοκινήτου είναι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία 1,6 mm. Προκειμένου να ελεγχθεί το εάν ένα ελαστικό διαθέτει το απαιτούμενο βάθος πέλματος γίνονται μετρήσεις σε διαφορετικά σημεία της επιφάνειας του ελαστικού. Στα πιο σύγχρονα λάστιχα υπάρχουν δείκτες φθοράς που προειδοποιούν για το όριο που απαιτείται να υπάρχει από το νομοθέτη.
Μια σημαντική παράμετρος για την σωστή λειτουργία των ελαστικών είναι και η σωστή ζυγοστάθμισή τους. Η ζυγοστάθμιση είναι απαραίτητη σε κάθε αλλαγή ελαστικού, σε κάθε αλλαγή ή επισκευή ζαντών ή και σε μια κυκλική εναλλαγή τους στο πλαίσιο ενός σέρβις. Ως ένδειξη για την ανάγκη ζυγοστάθμισης είναι οι δονήσεις που βιώνει ο οδηγός κατά την οδήγηση του οχήματός του. Πέρα από την έλλειψη άνεσης, οι δονήσεις, ως απόρροια της έλλειψης ζυγοστάθμισης οδηγούν σε πρόωρη φθορά των ελαστικών, αλλά και των αναρτήσεων του αυτοκινήτου μας.
Επίσης σημαντικό στοιχείο για τη σωστή λειτουργία των ελαστικών είναι και η ευθυγράμμιση, η οποία σχετίζεται με τη ρύθμιση των γωνιών των τροχών του οχήματος, προκειμένου οι τροχοί να κινούνται σε σχέση με την γεωμετρική κεντρική γραμμή του οχήματος. Μη ευθυγραμμισμένοι τροχοί ισοδυναμούν με ανομοιόμορφη ή γρήγορη φθορά των ελαστικών, αλλά και με απόκλιση του οχήματος από την επιθυμητή πορεία του.
Επειδή η ασφάλεια των οικείων μας, αλλά και η ασφάλεια στις μεταφορές εν γένει είναι ένα πολύ σημαντικό αγαθό θα πρέπει να μην αμελούμε τη σωστή συντήρηση και την έγκαιρη αλλαγή των ελαστικών μας. Εξειδικευμένα κέντρα, τα γνωστά σε όλους μας βουλκανιζατέρ, αναλαμβάνουν αξιόπιστα να εξασφαλίσουν την καλή κατάσταση και λειτουργία των ελαστικών μας και την ασφαλή και ευχάριστη οδήγηση του οχήματός μας.
(Πηγή: Evianews.com)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου