2 Οκτ 2015

Τι προτείνει ο Συνήγορος του Πολίτη για τα Tέλη Κυκλοφορίας


Ο Συνήγορος του Πολίτη σε ειδική έκθεση αποτυπώνει την συσσωρευμένη εμπειρία του για τα ζητήματα των τελών κυκλοφορίας και των δηλώσεων ακινησίας οχημάτων. Επίσης διατυπώνει προτάσεις που αποσκοπούν στην βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου και τη συμμόρφωση της διοικητικής πρακτικής στις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου. 

Από τη διερεύνηση των υποθέσεων η Αρχή διαπίστωσε ότι τα προβλήματα προκύπτουν λόγω του παρωχημένου και δαιδαλώδους νομοθετικού πλαισίου που διέπει τα ζητήματα τελών κυκλοφορίας, ενώ οι εγκύκλιες οδηγίες που το ερμηνεύουν εμφανίζονται αλληλοσυγκρουόμενες ή ανεπαρκείς, οδηγώντας σε έλλειψη ασφάλειας δικαίου. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις παρατηρείται άνιση μεταχείριση των φορολογούμενων, ενώ αδυναμίες και ελλείψεις των συναρμοδίων Υπηρεσιών συχνά μετακυλίονται στον πολίτη με τη μορφή επιπλέον οικονομικής επιβάρυνσης. 

Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που διαπιστώθηκαν, ο Συνήγορος προτείνει:


• Βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας παρελθόντων ετών εντός τριετίας από το έτος το οποίο αφορούν, μετά την πάροδο της οποίας να παραγράφεται το δικαίωμα της Διοίκησης να προβεί σε ταμειακή βεβαίωση των τελών. 
• Αποδοχή δήλωσης αναγκαστικής ακινησίας του πωλητή-ιδιοκτήτη, όταν αυτή συνοδεύεται από βεβαίωση της αστυνομικής αρχής ότι έγινε καταγγελία κατά του αγοραστή για παράλειψή του να μεταβιβάσει το πωληθέν όχημα και να εκδώσει άδεια κυκλοφορίας στο όνομά του. 
• Αναλογική επιβολή των τελών κυκλοφορίας ανάλογα με τους μήνες ή, ενδεχομένως, τα τρίμηνα κυκλοφορίας του οχήματος εντός του έτους. 
• Αποδοχή, για το σκοπό της δήλωσης αναγκαστικής ακινησίας, των αδειών κυκλοφορίας με την ένδειξη «ΟΧΙ ΓΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ» οι οποίες εκδίδονται μετά από μεταβίβαση όταν το αυτοκίνητο δεν έχει περάσει από τεχνικό έλεγχο. 
• Δυνατότητα καταβολής τελών κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους για τα οχήματα που κυκλοφόρησαν πριν την 1/11/2010, εφόσον υπάρχουν διαθέσιμα επαρκή και ασφαλή στοιχεία για τις εκπομπές CO2 αυτών.
• Καταβολή μειωμένων τελών κυκλοφορίας από τους ανάπηρους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ο κυβισμός των οποίων υπερβαίνει αυτόν για τον οποίο δικαιούνται απαλλαγής (όπως ισχύει με τα τέλη ταξινόμησης).
• Αναδρομικότητα των αποφάσεων των ΔΟΥ για απαλλαγή τελών κυκλοφορίας λόγω αναπηρίας εφόσον διαπιστώνεται καθυστέρηση των ΚΕΠΑ να εκδώσουν την απαιτούμενη βεβαίωση και απαλλαγή από το πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής σε περιπτώσεις που η αρνητική απάντηση για την απαλλαγή εκδίδεται μετά την καταληκτική προθεσμία καταβολής των τελών. 

 • Ακριβή προσδιορισμό των χαρακτηριστικών των οχημάτων που θεωρούνται ως τύπου jeep τα οποία υποβάλλονται σε τέλη κυκλοφορίας ως επιβατικά και όχι ως φορτηγά 


Βασικό συμπέρασμα της παρούσας έκθεσης είναι η άμεση ανάγκη τροποποίησης και επικαιροποίησης της σχετικής νομοθεσίας και των διευκρινιστικών εγκυκλίων οδηγιών, στη βάση μιας περισσότερο ορθολογικής και δίκαιης αντιμετώπισης των φορολογούμενων πολιτών.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου